Indien deze nieuwsbrief niet juist wordt gepresenteerd, kun je hier de webversie bekijken.

Klagende ouders: ellende of kans?

Lastige ouders. Klagende ouders. Zeurende ouders. Veeleisende ouders. Onbereikbare ouders. Moeilijke ouders. Als je deze termen leest, gaan er vast beelden op je netvlies komen. Je kent ze allemaal, ouders die moeilijk doen. Wat je ook vast weet is dat het weinig effect heeft om ouders lastig te vinden. In het boek/de training 'De kracht van klagende ouders' wordt de rol van de ouder niet bekeken vanuit het standpunt dat het een probleem is. De klagende ouder leren zien als ambassadeur... waarbij je, als het je lukt om (ondanks alles) samen te werken, tot verrassende resultaten kan komen. Hoe je dat doet? Ortho Consult organiseert al jaren een succesvolle training, waarbij het praktijkboek 'De kracht van klagende ouders' van Ivo Mijland centraal staat.

‘Die ouders van Jan, die bekijken het maar. De manier waarop ze mij te woord staan, schandalig!’ ‘Die moeder van Joke moet zelf maar eens een dagje voor de klas komen staan, ze weet niet waar ze het over heeft!’

Soms lijkt het of ouders eerder tegen de school zijn dan dat ze met de school willen samenwerken. Ze komen, soms terecht, soms onterecht, in een defensieve of zelfs agressieve houding naar het tienminutengesprek, leggen (on)redelijke eisen neer bij de mentor via e-mails of helpen het goedbedoelde pedagogische werk van een leerkracht met een kort briefje om zeep. Deze grondhouding van klagende ouders frustreert veel professionals. De vraag is echter; is het de bedoeling van deze ouders om frustraties los te maken? Willen ze met hun klachten de samenwerking stopzetten? Of gaat achter de destructieve klachten een constructief verlangen schuil? Anders gezegd: zijn er ouders die klagen in de hoop dat de situatie - ook voor hun kind - verslechtert?

In de tweedaagse praktijktraining ‘Klagende ouders: ellende of kans?’ leren mentoren, zorgfunctionarissen, leerlingbegeleiders, teamleiders en leerkrachten om anders om te gaan met klagende ouders. Uitgangspunt van deze training is dat de klachten altijd bedoeld zijn om het beter te maken voor het kind. Het effect is in de praktijk vaak omgekeerd. Door de destructieve communicatie worden de professionals die met het kind werken, verleid om terug te gaan klagen. Het effect daarvan is een explosie van verlieservaringen, met als voornaamste slachtoffer het kind dat tussen de strijdende partijen in worstelt met zijn loyaliteit. De training gaat in op de kansen die je als school kunt creëren als je samen met ouders onderzoekt wat het verlangen nu eigenlijk is. Deelnemers leren om oprechte erkenning te geven, ook aan mensen waar je het niet mee eens bent. Ze leren ontdekken dat strijden om het gelijk zelden tot constructiviteit leidt, terwijl luisteren naar de werkelijkheid van een ander zo snel voor een positieve sfeer kan zorgen in een in eerste instantie negatief gesprek. Tijdens de tweedaagse praktijktraining staan drie werkmodellen centraal: de dramadriehoek, de kwaliteitendriehoek en de dynamische driehoek. Deze driehoeken worden krachtig omgezet in een praktijkgerichte visie die deelnemers daadwerkelijk nieuwe vaardigheden meegeeft in de omgang met klagende ouders.

De tweedaagse praktijktraining ‘Klagende ouders: ellende of kans?’ vindt plaats op 28 januari en 11 februari 2015 bij Regardz la Vie in Utrecht (vijf minuten vanaf Utrecht CS). Er is plaats voor maximaal 16 deelnemers. Deelnemers krijgen tijdens de training een exemplaar van het praktijkboek ‘De kracht van klagende ouders’ uitgereikt. Reserveer nu een plaats voor deze jaarlijkse praktijktraining.

Schikken de data niet maar wil je toch meer weten over dit onderwerp bestel dan het boek 'De kracht van klagende ouders' voor € 14,50. Bestel je 50 exemplaren, dan betaal je € 600,00. Deze aanbieding is geldig tot 31 januari 2015. 

Bekijk hier een interview met de auteur van het boek 'De kracht van klagende ouders'.

 

Deze e-mail is verzonden aan [e-mailadres]. Wij vinden het belangrijk dat onze ontvangers onze vrijblijvende informatie op prijs stellen. Als de informatie voor jou niet (meer) relevant is of door een nieuwe functie niet meer passend is, meld je dan hier af. Je e-mailadres wordt dan direct uit de lijst verwijderd. Wil jij je collega's juist attenderen op onze informatie, dan kunnen zij zich hier aanmelden. Het adres wordt dan direct toegevoegd aan onze lijst. Heb je een inhoudelijke vraag over deze mail, stuur dan een mail naar info@orthoconsult.nl. Wij nemen dan binnen 24 uur contact met je op. Wij gebruiken mailadressen alleen voor informatieverstrekking over onderwijsgerelateerde onderwerpen en verstrekken nooit persoonlijke informatie aan derden.

Ortho Consult
stats