"Deze training is een mooie mix van theorie, voorbeelden uit de pedagogische praktijk en de persoonlijke ervaringen van Simone en deelnemers"
Aanraking in de klas zorgt soms voor veel gedoe, terwijl aanraking voor de mens een levensbehoefte is. Steeds meer scholen hebben het standpunt leerlingen niet aan te raken. Dat terwijl aanraking zo belangrijk is in het contact. Doordat we aanraken en aangeraakt worden, kunnen we onszelf voelen en verbinden met de ander.
De tendens om kinderen vooral niet meer aan te raken lijkt een logische, omdat veel professionals willen voorkomen dat hun fysieke contact met kinderen als ongepast wordt gezien. Het is echter een ongewenste ontwikkeling, aangezien een gebrek aan affectief contact juist de oorzaak is van veel problemen: zonder aanraking raken kinderen niet verbonden met zichzelf en anderen. Pedagogisch contact is de basis van onze hechting.
In deze tweedaagse training neemt Simone Mark deelnemers mee op het spannende pad van de aanraking. Wanneer is aanraking gewenst en wanneer niet? Hoe raak je kinderen gepast aan en hoe vooral niet? Een leerzame tweedaagse die de kracht van aanraking, de kracht van nabijheid en de kracht van de pedagogische relatie ferm op de kaart zet.