“De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar? In deze training ontdek je hoe je als docent, mentor en begeleider van leerlingen een vruchtbare communicatie bevordert” .
Gedurende iedere schooldag communiceren docenten en leerlingen met elkaar. Non-verbaal en verbaal, in de klas en buiten de klas. Die communicatie verloopt niet altijd soepel. Docenten klagen dan bijvoorbeeld tegen collega’s dat de leerling in een gesprek de ‘hakken in het zand zette’. Wat vergeten wordt is dat de leerling vaak een andere werkelijkheid heeft. De leerling kijkt niet naar de situatie vanuit jouw perspectief als volwassene en als docent/begeleider, maar vanuit zijn of haar eigen perspectief.
Leerlingen hebben, ook al lijkt dat aan de oppervlakte soms niet zo, vooral behoefte aan verbinding met volwassenen die zonder oordeel een connectie aan durven te gaan, ook als het wringt. Wanneer het lukt om weerstand te accepteren als een gegeven, ontstaat er vaak ruimte om samen met de leerling ambivalentie t.a.v. verandering te onderzoeken en de mogelijkheden van de leerling voor nieuw gedrag te verkennen. Leerlingen willen namelijk best veranderen, ze willen alleen niet veranderd worden...