Ga terug

Lastige mentorgesprekken (hakken in het zand)

Tweedaagse training in Utrecht

“De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar? In deze training ontdek je hoe je als docent, mentor en begeleider van leerlingen een vruchtbare communicatie bevordert” .

Gedurende iedere schooldag communiceren docenten en leerlingen met elkaar. Non-verbaal en verbaal, in de klas en buiten de klas. Die communicatie verloopt niet altijd soepel. Docenten klagen dan bij­voorbeeld tegen collega’s dat de leerling in een gesprek de ‘hakken in het zand zette’. Wat vergeten wordt is dat de leerling vaak een andere werkelijkheid heeft. De leerling kijkt niet naar de situatie vanuit jouw perspectief als volwassene en als docent/begeleider, maar vanuit zijn of haar eigen perspectief.

Leerlingen hebben, ook al lijkt dat aan de oppervlakte soms niet zo, vooral behoefte aan verbinding met volwassenen die zonder oordeel een connectie aan durven te gaan, ook als het wringt. Wanneer  het lukt om weerstand te accepteren als een gegeven, ontstaat er vaak ruimte om samen met de leerling ambivalentie t.a.v. verandering te onderzoeken en de mogelijkheden van de leerling voor nieuw gedrag te verkennen. Leerlingen willen name­lijk best veranderen, ze willen alleen niet veranderd worden...

Inclusief

Inclusief het boek 'Hakken in het zand' (Ivo Mijland en Petra Nijdam)

Voor wie?

Docenten, mentoren en begeleiders VO

Op dit moment zijn er nog geen nieuwe startdata bekend voor deze training. Stuur een e-mail naar info@orthoconsult.nl, dan brengen we je op de hoogte zodra de nieuwe data bekend zijn.