Ga terug

LOB in contextueel perspectief

Tweedaagse training in Utrecht

"Nu pas besef ik dat voor beroepsoriëntatie de betrokkenheid van ouders cruciaal is. Kinderen zijn in het maken van hun keuzes onbewust loyaal aan hun ouders."

Stel op een ouderavond over beroeps- en profielkeuze maar eens de volgende vraag. ‘Wie van u als ouders werkt nu in het beroep waar u als vijftienjarige over droomde?’ Sta vooral niet versteld als je slechts een enkele twijfelachtige vinger de lucht in ziet gaan. Logisch dus dat scholen scherp inzetten op loopbaanoriëntatie en daarvoor iemand aanstellen om dit te coördineren.

We willen kinderen immers op tijd laten nadenken over de toekomst die voor hen ligt.  Die vraag over de toekomst is in meerdere opzichten complexer dan wordt gedacht. In deze tweedaagse training richten we ons vooral op de complexiteit van de toekomstvraag en hoe deze te concretiseren. Door reflectie op specifieke kwaliteiten en motieven van de leerling; door aandacht voor werkexploratie; voor loopbaansturing en voor netwerken. Zeker, ze horen er alle vier bij.

We starten deze training echter met de contextuele zoektocht naar de vraag: hoe werken we samen met ouders, om te voorkomen dat kinderen vanuit een delegaat kiezen. Want vanuit hun diepgewortelde loyaliteit kiezen kinderen eerder (onbewust) voor wat ze denken dat goed is en goed voelt voor de ouders, dan dat ze kiezen vanuit autonomie. Hoe je LOB kunt vormgeven vanuit de dynamische driehoek van ouders, kind en school, dat staat centraal tijdens deze praktijktraining.

Inclusief

Inclusief het boek 'De toekomst van de leerling' een handboek voor mentoren bij loopbaanbegeleiding van leerlingen (R. Spijkerman en M. Bieneman)

Voor wie?

LOB-coördinatoren, decanen en mentoren

Op dit moment zijn er nog geen nieuwe startdata bekend voor deze training. Stuur een e-mail naar info@orthoconsult.nl, dan brengen we je op de hoogte zodra de nieuwe data bekend zijn.