"Vertrouwenspersoon worden was niet zo moeilijk. In deze training heb ik geleerd om het ook echt te kunnen zijn."
Op elke school zijn vertrouwenspersonen aangesteld. Soms intern, soms extern. De functieomschrijving verschilt van school tot school. Wat wordt er nu eigenlijk van je verwacht? Hoe ver ga je daarin? Met wie kun jij praten als je in vertrouwen genomen bent door een leerling? Wie zijn jouw hulpbronnen? Tijdens deze tweedaagse gaan we samen met de deelnemers de basis van deze belangrijke functie exploreren. We staan stil bij drie hoofdlijnen:
- Hoe zorg je dat leerlingen je in vertrouwen willen nemen?
- Hoe ga je om met dat vertrouwen?
- Hoe verwijs je vanuit het gemaakte vertrouwen succesvol door naar hulpbronnen?
Om je functie als vertrouwenspersoon goed uit te kunnen voeren, moet je een aantal vaardigheden serieus trainen. Hoe kun je oprecht blijven luisteren, als het in vertrouwen vertelde verhaal je boos maakt? Hoe stel je iemand op het gemak? Wat zijn eigenlijk je rechten en plichten als vertrouwenspersoon? Welke hulpinstanties kun je raadplegen en hoe krijg je toestemming van de leerling om (externe) hulp in te schakelen? Deze tweedaagse training zorgt ervoor dat je een stevige basis hebt om deze belangrijke functie rechtvaardig uit te kunnen voeren.